ingeborgkoornstra.reismee.nl

Alweer een weekje in Spanje!

¡Hola a todos!

Ik ben nu al bijna een week in Spanje en het voelt al heel vertrouwd. De dag nadat ik aankwam, mocht ik van mijn au pair ouders lekker uitslapen omdat ik heel moe was vanwege de reis. Toen kwam ik erachter dat ze hier niet 1 maar 2 huishoudsters hebben. Eentje van 8-14 en eentje van 16-20. Dus ik vroeg me eigenlijk een beetje af waarom ik nou per se nodig was. Maar goed, die dag mocht ik dus een beetje doen wat ik zelf wou. Ik ben met de eerste huishoudster Gema mee naar de winkel gegaan en ik mocht dingen uitzoeken die ik lekker vind waar ik wel heel blij mee was want in Spanje eten ze alleen wit brood zonder korst en het is echt verschrikkelijk vies en slecht voor je. Ik heb dus lekker bruin brood en salami en lekkere koekjes gekocht. Gema is echt heel aardig alleen ze kan geen Engels en ze praat ongelofelijk snel Spaans dus dat is wel even wenne. We zijn ook langs mijn lerares gegaan die mij Spaans gaat leren. Het was echt super chill want ze zei dat ik niet hoefde te betalen voor de Spaanse lessen omdat ze mijn au pair ouders al heel lang kent en het wel goed zo vond. Omdat ik van dinsdag tot vrijdag elke dag van 10-13 uur Spaanse les hebt en het 7 euro per les is, scheelt me dit nogal geld. We zijn ook langs mijn piano lerares gegaan en die was echt super aardig.

Vrijdag was mijn eerste echte dag dat ik voor Nacho moest zorgen. Ik sta om half 8 op en moet om 8 uur beneden zijn om met Nacho te ontbijten. Dan spelen we samen, vaak met de klei of we gaan schilderen en dan doe ik hem in bad. Het is altijd een heel gedoe om hem erin te krijgen want hij wil nooit in bad en als hij erin zit wil hij er niet meer uit. Daarna kleed ik hem aan, poets ik zijn tanden, kam ik zijn haar, maak ik zijn tas voor de kleuterschool en dan gaan we samen naar 'la guardería' (kleuterschool). Daar zet ik hem af en dan heb ik op maandag piano les en op de andere dagen Spaanse les tot 13 uur. Om 13 uur haal ik Nacho weer op en dan spelen we meestal een halfuurtje en dan komt María thuis en gaan we met het hele gezin eten (Ignacio werkt thuis dus die is er altijd). Daarna gaan ze weer werken en heb ik vrij tot 16 uur en dan moet ik met Nacho spelen tot 20 uur. Meestal gaan we schilderen maar hij heeft ook speciale stiften die op je gezicht kunnen dus hij vindt het heel leuk om mij altijd vol te kalken.

In Spanje heb je speciale 'plazas' waar kinderen 's avonds door hun ouders gebracht worden om samen te spelen dus meestal gaan we rond 17 uur daarheen tot 19 uur. Daarna spelen we nog even thuis en dan gaan we eten rond half 9. Dat is iets waar ik echt aan moet wennen want ik krijg altijd honger rond 18 uur. Ik neem dan ook meestal een bak cornflakes want ik houd het niet vol om zolaat te eten. Dit is dus een beetje hoe een dag van mij en Nacho eruit ziet. Maar vergis je niet, dat 'spelen' met Nacho is niet altijd leuk. Soms ben ik ook gewoon moe terwijl Nacho veel 'ren' spelletjes wil doen wat echt vermoeiend is.

Kinderen in Spanje worden best wel verwend. Zo moet ik Nacho brengen en ophalen in een kinderwagen terwijl hij 3 jaar is en best kan lopen. Ook geven zijn ouders hem vaak wat hij wilt maar dit is bij veel families zo. Kinderen zijn heilig. Nacho heeft ook meer schoenen en jassen dan ik, het is echt ongelofelijk. Hij zit er altijd spik en span uit. Wat me nog steeds verbaasd is dat kinderen hier vaak pas naar bed gaan als de ouders naar bed gaan wat soms dus wel rond half 12 's avonds is. Wat ik ook echt heel raar vind is dat er hier op geen enkele deur een slot zit. Gelukkig heb ik mijn eigen badkamer maar toch is het raar.Oh en nog iets wat heel raar is, in dit deel van Spanje waar ik nu ben (Extremadura) spreken ze de s niet uit in een woord. Dat maakt het Spaans leren wel lastiger

Mijn au pair ouders hebben een tweede huis in Córdoba en daar zijn we afgelopen weekend heen geweest. Córdoba is een best wel grote stad dus ik vond het heel leuk. Ik heb twee andere au pairs ontmoet wat echt gezellig was aangezien er in Guareña (waar ik nu woon) geen au pairs zitten. Ze waren allebei Duits en heel aardig. We hebben de hele zaterdag samen gechilld op een terassje en daarna een frozen yoghurt gehaald die echt super lekker was. Ze hebben me Córdoba laten zien en een beetje versteld over de oudheid van de stad. We hebben als avondeten bij een restaurantje 3 tapa gehaald en die gegeten. Daarna zijn we naar 'cincuenta sombres de gris' geweest. Kuddos voor degene die het snapt (-: De popcorn in Spanje is trouwens echt veel lekkerder dan in Nederland. De volgende dag heb ik met ze, Ines en Melina soep gemaakt en een fruitsalade. Daarna ging mijn familie helaas weer naar Guareña dus moest ik afscheid van ze nemen.

Afgelopen maandag heb ik mijn eerste piano les gehad en het was echt super vet. Het is maar goed dat ik een beetje Spaans kan anders kon ik de hele les niet volgen. Vandaag heb ik mijn eerste Spaans les gehad. Mijn Spaans lerares heeft mijn Spaans niveau getest en ik zit op B1 dus daar ben ik best wel blij mee. Ik ga over een paar maanden een DELE examen doen. Dat is een Spaans examen om je niveau te bevestigen. Ik ga dat examen op B2 niveau doen dus daar ben ik nu voor aan het oefenen in de Spaanse lessen. (B2 is hoger dan B1). in mijn klas zitten mensen die Engels willen leren, Italiaans willen leren en Nederlands willen leren. Mijn Spaans lerares heet Sandra en ze heeft familie in België. Dus ze kan een beetje Nederlands, heel grappig. De zus van María woont naast ons en zit in een band en hij had nog een keyboard over voor mij om op te oefenen voor mijn piano lessen dus die heb ik nu hier in de woonkamer staan. Echt super fijn dat María dat voor me regelt. Gisteren vroeg ik haar bij het avondeten of ik een toetje mocht pakken en toen zei ze: Ja natuurlijk het is ook jouw huis. En zo voelt het ook echt. Het is echt een topfamilie waarbij ik terecht ben gekomen!

¡Hasta luego!

P.S. Voor de gene die het leuk vinden, ik heb foto's op mijn blog gezet!

Reacties

Reacties

Jeroen

Hey Ingeborg!
Leuk om te lezen hoe het je vergaat.
Mooi dat je het naar je zin hebt daar.
Groetjes

Mattanja

Hé Ingeborg,

Top zo'n blog, krijgen we een idee van je leventje daar.
Hier bijna allemaal geveld door de griep ????
Dit weekend krijgen we ons eerste lenteweekend, 14 graden ??

Mattanja

Haha...de vraagtekens moeten allemaal uitroeptekens zijn.
Of ik heb vannacht toen ik niet kon slapen op de verkeerde knop gedrukt of er gaat iets niet goed.

Edith Wielhouwer

Je hebt het het getroffen met een mooi warm gezin. W
Een hele fijne tijd. Leuk om je blog te lezen.

Martin

Cool allemaal. Je bent een echte avonturier hé.
Geniet maar lekker, want die 4 maanden vliegen om.
Trots op mijn internationale dochter.

Oma Koornstra

Lieve schat, wat ben je weer in volle vaart bezig.....
Niet verwonderlijk dat je soms moe bent. Bovendien zo'n manneke van 3 kan heel wat aan...
Heerlijk dat je je zo soepel aansluit, bij de familie, de andere au-pairs en duidelijk je wensen mag aangeven.
De dingen die anders zijn daar loop je flink tegenaan...het zal wel wennen... Je doet het prima, love you
Hier alles kits. Eind van de maand zijn we 5 dgn. naar Praag, ons voorjaarsuitje. Het wordt hier heel langzaam iets warmer, welkom lente!!! Knuf Oma

Karin

Dag Lieve Ingeborg,
Wat een leuke blog van jou, zo zijn we ook een beetje op de hoogte. En wat doe je al veel zeg! Neem ook een paar ochtenden vrij he, lekker iets voor jezelf doen of in het zwembad hangen:-) Veel liefs van ons, Mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active